گرایش سواحل،بنادر و سازه های دریایی

آشنایی با گرایش سواحل، بنادر و سازه های دریایی

گرایش سازه‌های دریایی شامل سه بخش onshore ،nearshore وoffshore  می باشد.دربخش on shore و near shore به تحلیل وطراحی سازه‌های ساحلی ونزدیك ساحل ماننداسكله‌های فولادی و بتنی،موج‌شكن‌ها، خطوط لوله ساحلی و همچنین تحلیل جریانات رسوب،تثبیت سواحل وپرداخته می‌شود. دربخش offshore نیز تحلیل وطراحی سازه های دورازساحل مانندسكوهای نفتی،خطوط لوله كف دریا در آب های عمیق ومدنظر است.

دركشورهای پیشرفته گرایش سازه های دریایی به سه بخش مهندسی دریا،مهندسی سواحل و مهندسی سازه‌های دریایی تقسیم می­ شود كه در كشور ما كلیه این گرایش ها تحت عنوان سواحل، بنادر و سازه های دریایی ارایه می شود.

هدف دورۀ کارشناسی ارشد سازه‌های دریایی آموزش افرادی است که با شناخت کافی از اصول طراحی سازه ­ها و نیز آشنایی با کارهای دریایی، دارای توانایی‌های لازم جهت طراحی و نظارت بر اجرای پروژه­ های عمرانی و تخصصی این گرایش بوده و ضمناً توان تحقیقاتی کافی جهت حل مسائلی که در این زمینه­ ها با آن روبرو می­ شوند را دارا باشند. این پروژه­ های تخصصی می­تواند شامل انواع اسکله­ ها، موج ­شکن­ ها، سکوهای دریایی، دیوارهای ساحلی و تأسیسات حفاظتی سواحل، ستون های مهاربند و کلیه تأسیسات بندری باشد.

دروس اصلی کارشناسی ارشد و دروس مهم مورد نیاز برای این گرایش از دورۀ کارشناسی

تعداد واحدهای مقطع کارشناسی ارشد سازه‌های دریایی برابر 32 واحد است که شامل 24 واحد دروس تئوری و عملی، 2 واحد سمینار و 6 واحد پایان­ نامه است. دروس اصلی گرایش سازه­ های دریایی عبارتند از:

مبانی هیدرولیک دریا و اصول طراحی سازه­ های  دریایی متعارف به همراه یکی از دروس دینامیک سازه­ های دریایی و یا اصول مهندسی سواحل و نیز یکی از دروس روش های عددی در مهندسی دریا و یا روش اجزاء محدود

همچنین برخی از دروس اختیاری این گرایش عبارتند از:

سکوهای دریایی، طراحی بنادر، ژئوتکنیک دریایی، اجرای سازه­ های دریایی

دانشگاه های مطرح در سراسر کشور
این گرایش نخستین بار در سال 1376 دردانشگاه تهران(دانشكدۀفنی) ارائه شده است .مطرح ترین دانشگاه‌های كشور در زمینۀ گرایش سازه های دریایی به ترتیب عبارتند از :دانشگاه تهران(دانشكدۀفنی)، دانشگاه تربیت مدرس، دانشگاه صنعتی خواجه نصیر، دانشگاه علم و صنعت و دانشگاه صنعتی امیركبیر (بندرعباس).

زمینۀ فعالیت، آیندۀ شغلی و شرکت های عمرانی مرتبط با این گرایش

امکان ادامه تحصیل در مقطع دکترای  رشته سواحل، بنادر و سازه های دریایی در داخل کشور، در دانشگاه تهران وجود دارد. این در حالی است که فارغ التحصیلان این گرایش می­ توانند در گرایش‌های سازه و آب و سازه های هیدرولیکی نیز ادامه تحصیل دهند. همچنین گرفتن بورس برای ادامه تحصیل در خارج از کشور نیز امکان­ پذیر است. بهترین دانشگاه­ های دنیا در زمینه سازه‌های دریایی دانشگاه تگزاس امریكا،  دانشگاه دلف هلند و دانشگاه های معتبر ژاپن می­ باشند.

از جنبه آینده شغلی، سازه های دریایی بدلیل مرتبط بودن با صنعت نفت و گاز، نسبت به سایر گرایش‌های عمران دارای بازاركار بهتر و درآمد بالاتری است.فارغ التحصیلان این گرایش، جهت تحلیل و طراحی سازه های دریایی باید در دفاتر مهندسین مشاور در شهر تهران مشغول بكار شوند و برای كارهای اجرایی باید در جنوب و یا شمال كشور  (البته باحقوق و دستمزد بالا) مستقرشوند.

معروفترین مراکز و شرکتهای فعال در زمینه سازه های دریایی اكثراً دولتی و نیمه دولتی هستند مانند قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا  (و زیرمجموعه های آن)، صدرا، ایزوایكو، تأسیسات دریایی و… ازشركتهای خصوصی فعال درزمینۀ سازه های دریایی میتوان به شرکت‌های كیسون،هندسۀ پارس،تهران بركلی،سازه پردازی و … اشاره كرد.

سامانه جامع تحلیل و آنالیز سازه های پیشرفته
نظام مهندسی کل کشور

Check Also

اتصالات پرچی در سازه های فولادی

امروزه، متداول‌ترین روش برای اتصال اجزا سازه‌های فولادی به یکدیگر، استفاده از پیچ یا جوش …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *