گرایش حمل و نقل

آشنایی با گرایش حمل و نقل

حمل و نقل یکی از گرایش های عمران دربخش تحصیلات تکمیلی است که دارای نقاط مشترک بسیاری با گرایش راه و ترابری می­ باشد. موضوعات تحت پوشش گرایش حمل و نقل را در یک تقسیم بندی کلی می توان به چهار دستۀ حمل و نقل دریایی، ریلی، هوایی و جاده ای تقسیم نمود که با جزئیات بیشتر به شرح زیر می‌باشند:

–  حمل و نقل شامل: مدیریت سیستم­های حمل و نقل، مطالعه تولید، توزیع و جذب سفر، مکان­ یابی احداث پارکینگ­ها و کنترل ترافیکی

– سیستم­های هوشمند حمل و نقل شامل: طراحی چراغ های راهنمایی با زمانبندی­ های هوشمند و تسهیلات هوشمند حمل و نقل (مانند تشخیص تصادفات، فاصله ایمنی وسایل نقلیه،پارکینگ های هوشمند و ….)

– ایمنی ترافیک، تصادفات و ریسک شامل: بهبود ایمنی معابر و راه ها، تعیین نقاط حادثه خیز، مدلسازی و پیش بینی تصادفات و ……

– حمل و نقل ریلی شامل: طراحی خطوط حمل و نقل ریلی بین شهری و درون شهری، برنامه ریزی ایستگاه ها و فواصل زمانی حرکت قطارها

– حمل و نقل هوایی و دریایی شامل: برنامه ریزی حمل و نقل هوایی و دریایی و طرح فرودگاه ها و بنادر

– مهندسی ترافیک شامل: مدلسازی جریان ترافیک با و یا بدون استفاده از نرم افزارهای کامپیوتری، بررسی تأثیرات پارامترهای جریان ترافیک مانند سرعت، حجم و تاخیر برمصرف سوخت و محیط زیست، بررسی رفتار رانندگان در تحلیل­های ترافیکی، فرهنگ سازی ترافیک و ……

دروس اصلی کارشناسی ارشد و دروس مهم مورد نیاز برای این گرایش از دورۀ کارشناسی

تعداد واحدهای مقطع کارشناسی ارشد برنامه‌ریزی حمل و نقل مانند سایر گرایش‌های عمران در دوره پژوهش‌ محور برابر 32 واحد است که شامل 24 واحد دروس تئوری و عملی، 2 واحد سمينار و 6 واحد پايان­ نامه است. در دوره آموزش­ محور نیز به جای 6 واحد پایان‌نامه، 6 واحد درس اختیاری گذرانده خواهد شد و در درس سمینار بر روی یک موضوع خاص تحقیق می‌شود. دروس اصلی گرایش حمل و نقل عبارتند از:

تحلیل و ارزیابی سیستم های حمل و نقل، مهندسی ترافیک پیشرفته، برنامه ریزی حمل و نقل و تقاضا در حمل و نقل

همچنین برخی از دروس اختیاری این گرایش عبارتند از:

حمل و نقل هوایی، حمل ونقل دریایی، اقتصاد حمل و نقل،لوجستیک، تحقیق در عملیات، طراحی فرودگاه، ایمنی در ترافیک و …..

از دروس کارشناسی مهم مورد نیاز برای این گرایش از دوره کارشناسی می‌توان مهندسی ترافیک و مهندسی ترابری را نام برد.

دانشگاه های مطرح در سراسر کشور

دانشگاه‌هایی که گرایش برنامه‌ریزی حمل و نقل را ارائه می‌کنند عبارتند از:

دانشگاه صنعتی شریف، دانشگاه علم و صنعت، دانشگاه تربیت مدرس، دانشگاه بین‌المللی امام خمینی قزوین و دانشگاه اصفهان که در این میان دانشگاه صنعتی شریف و دانشگاه علم و صنعت از سایرین مطرح‌تر هستند.

زمینۀ فعالیت، آیندۀ شغلی و شرکت های عمرانی مرتبط با این گرایش

بر خلاف گرایش راه و ترابری، مهندسین حمل و نقل معمولاً در داخل شهرها به فعالیت مشغولند. از نظر جذب در بازار کار نیز اگر چه این گرایش میزان استخدام پایین‌تری دارد، ولی چون متخصص در این زمینه زیاد نیست، استخدام به آسانی صورت می‌پذیرد.

فارغ التحصیلان گرایش حمل و نقل عموماًجذب مهندسان مشاور، واحدهاو ادارات مختلف راه و ترابری، معاونت حمل و نقل و ترافیک ،شهرداری ها، سازمان های حمل و نقل ترافیک و شرکت‌های مطالعات جامع حمل و نقل می گردند. همچنین زمینه مناسبی جهت ادامه تحصیل و نیز فعالیت های آموزشی و آکادمیک برای آنها وجود دارد، بطوریکه امکان ادامه تحصیل در گرایش حمل ونقل در مقطع دکترا در داخل کشور فراهم بوده و از نظر ادامه تحصیل در خارج از کشور نیز این گرایش از موقعیت بسیار خوبی برخوردار می­باشد.

از معروف ترين مراکز و شرکتهای مرتبط با اين رشته می­توان به وزارت راه و شهرسازی، سازمان راهداری و حمل و نقل جاده­ای، پژوهشکده حمل و نقل، شرکت راه­ آهن جمهوری اسلامی، سازمان بنادر و کشتیرانی، سازمان بنادر و دریانوردی، شرکت مطالعات جامع حمل و نقل و ترافيک تهران، شرکت مهندسين مشاور رهروان عمران و شرکت مهندسين مشاور طرح هفتم اشاره کرد.

Check Also

گرایش مهندسی محیط زیست

آشنایی با  گرایش مهندسی محیط زیست کارشناسی ارشد محیط زیست گرایشی از رشته مهندسی عمران …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *