گرایش مهندسی سازه

یکی از مهمترین گرایش‌های مهندسی عمران که اکثر زمینه‌های کاری عمرانی را پوشش می‌دهد، گرایش سازه است. به‌طور کلی مهندسی سازه در ارتباط با طراحی وآنالیز سازه‌های مختلف مانند ساختمان‌های بلند و کوتاهِ پیچیده، پل‌های بزرگ، تونل‌ها، تأسیسات نفتی، سازه‌های آبی و سدها، سازه‌های صنعتی و نظایر آنها می‌باشد و محور اصلی مباحث تشکیل دهندۀ آن، محاسبه تنش‌ها و نیروهای فعال در سازه‌هاست.

هدف این دوره، آموزش افرادی است که دارای توانایی‌های لازم جهت طراحی و نظارت بر اجرای پروژه‌های تخصصی در زمینه مهندسی سازه گردند. از آنجا که این فارغ التحصیلان علاوه بر توانایی های یک کارشناس عمران،از نظر علمی و پژوهشی در یک زمینه خاص معلومات بیشتری دارند، بنابراین کارایی بیشتری نیز داشته و ضمن آنکه می‌توانند در تمام محیط‌های جذبِ فارغ‌التحصیلان کارشناسی مشغول به کار گردند، توانایی بعهده گرفتن مسئولیتهای بالاتر و سنگین‌ترعلمی، پژوهشی و اجرائی را نیز دارند.

دروس اصلی کارشناسی ارشد و دروس مهم مورد نیاز برای این گرایش از دورۀ کارشناسی

تعداد واحدهای مقطع کارشناسی ارشد عمران در تمام گرایش‌ها در دوره پژوهش‌محور برابر 32 واحد است که شامل 24 واحد دروس تئوری و عملی، 2 واحد سمینار و 6 واحد پایان‌نامه می‌باشد. در دوره آموزش‌محور گرایش سازه نیز به جای 6 واحد پایان‌نامه، 6 واحد درس اختیاری (شامل 2 درس 3 واحدی) گذرانده خواهد شد و در درس سمینار بر روی یک موضوع خاص تحقیق می‌شود. دروس اصلی گرایش سازه عبارتند از:

دینامیک سازه، روش اجزاء محدود و تئوری الاستیسیته به همراه یکی از دروس ریاضیات عالی مهندسی و یا تحلیل غیر ارتجاعی سازه ها

همچنین برخی از دروس اختیاری این گرایش عبارتند از:

سازه‌های بتن‌آرمه پیشرفته، سازه‌های فلزی پیشرفته، تئوری صفحات و پوسته‌ها، طراحی ساختمانها در برابر زلزله، اثر زلزله بر سازه‌های ویژه، نگهداری و ترمیم سازه‌ها، ایمنی در سازه‌ها، طراحی هیدرولیکی سازه‌ها، مهندسی پی پیشرفته، اندرکنش سازه و آب، اندرکنش خاک و سازه، سازه‌های فضایی، مهندسی پل و …

از دروس مهم مورد نیاز برای این گرایش از دوره کارشناسی می‌توان مقاومت مصالح، تحلیل سازه‌ها، طراحی سازه‌های فولادی و طراحی سازه‌های بتنی را نام برد.

دانشگاه های مطرح در سراسر کشور

به طور خاص می‌توان دانشگاه‌های صنعتی شریف، تهران، امیرکبیر، علم و صنعت و خواجه نصیرالدین طوسی را بعنوان دانشگاه‌های مطرح در گرایش سازه نام برد. از دانشگاه‌های خارج از تهران نیز می‌توان به دانشگاه صنعتی اصفهان، دانشگاه شیراز، دانشگاه فردوسی مشهد و دانشگاه تبریز اشاره کرد.

در میان دانشگاههای آزاد نیز دانشگاه آزاد واحد تهران جنوب، تهران مرکز و علوم و تحقیقات تهران در این رشته مطرح می‌باشند.

زمینۀ فعالیت، آیندۀ شغلی و شرکت های عمرانی مرتبط با این گرایش

برای فارغ‌التحصیلان این گرایش امکان ادامه تحصیل در مقطع دکتری در اکثر دانشگاههای کشور وجود داشته و گرفتن بورس برای ادامه تحصیل در دانشگاههای معتبر خارج از کشور نیز به راحتی امکان‌پذیر می‌باشد. فارغ التحصیلان این گرایش پس از پایان دوره دکتری تخصصی می‌توانند در دانشگاه‌ها و سایر مراکز علمی و پژوهشی بعنوان هیئت علمی مشغول به کار و تدریس شوند.

از جنبه آینده شغلی می‌توان گفت که تقریباً تمام شرکت‌های مشاور در زمینه مهندسی عمران نیازمند به کارشناس ارشد سازه هستند و فارغ التحصیلان گرایش سازه می‌توانند در این شرکت‌های مشاور و یا دفاتر فنی شرکتهای پیمانکاری جذب شوند. همچنین یک مهندس سازه امکان انجام فعالیت به صورت انفرادی در قالب کارهای محاسبه و نظارت را نیز دارد و حتی اگر قصد کار اجرایی داشته باشد، می‌تواند در کارگاه های شرکتهای پیمانکاری نیز به کار بپردازد.

با توجه به جامعیت گرایش سازه، بطور کاملتر می‌توان گفت که فارغ التحصیلان این دوره زمینه فنی کافی برای احراز مشاغل زیر را دارند:

– همکاری با وزارتخانه‌ها و سازمانهای مسئول اجرای طرحهای عمرانی و صنعتی جهت برنامه‌ریزی، طراحی و نظارت بر طرح ها مانند وزارت راه و شهرسازی، وزارت نیرو، وزارت صنایع، سازمان نظام مهندسی ساختمان و واحدهای عمرانی شهرداری‌ها.

– همکاری با مهندسین مشاور سازه، معمار، راه و راه‌آهن و آب جهت مشارکت در طراحی و نظارت بر اجرای پروژه‌های موضوع فعالیت این مؤسسات.

– همکاری با مهندسین مشاور صنعتی جهت مشارکت در طراحی و نظارت بر اجرای ساختمانهای صنعتی، کارخانجات، سیلوها و برج ها.

– همکاری با مؤسسات صنعتی که به نحوی با مهندسی سازه سروکار دارند، جهت مشارکت در طراحی فرآورده‌ها مانند صنایع دفاعی، کشتی‌سازی و هواپیماسازی.

از معروفترین مراکز و شرکتهای عمرانی مرتبط با این گرایش می‌توان شرکت سازه پایدار قرن، شرکت مهندسین مشاور سازه‌پردازی ایران، شرکت سهامی خدمات مهندسی برق- مشانیر، گروه مهندسین مشاور تهران محاسب و شرکت کیسون را نام برد.

سامانه جامع تحلیل و آنالیز سازه های پیشرفته
نظام مهندسی کل کشور

Check Also

گرایش مهندسی و مدیریت منابع آب

آشنایی با گرایش مهندسی و مدیریت منابع آب با توجه به اینکه توسعه کشور در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *