گرایش مهندسی و مدیریت منابع آب

آشنایی با گرایش مهندسی و مدیریت منابع آب

با توجه به اینکه توسعه کشور در زمینه‌های کشاورزی، صنعتی،عمران و …بستگی به میزان آب قابل استفاده دارد، می‌توان صنعت آب در ایران را در زمره صنایع مادر به حساب آورد. دورۀ کارشناسی ارشد مدیریت منابع آب به منظور تربیت متخصصانی تدوین شده است که بتوانند در زمینه‌های شناخت منابع آب و کنترل و بهسازی کیفیت منابع آب اطلاعات لازم رابه دست آورند تا بتوانند در مراحل مختلف طراحی، نظارت و مدیریت پروژه‌های آب کار کنند.

این دوره کارشناسی ارشد خود شامل دو گرایش اصلی  هیدرولوژی و مدیریت و برنامه­ ریزی منابع آب می­ باشدکه دارای واحدهای اجباری مشترک بوده و در دروس اختیاری، دانشجو می­تواند در یکی از این دو گرایش اصلی واحدها را بگذراند و تخصص پیدا کند. لازم به ذکر است که این دوره کارشناسی ارشد، تنها مخصوص رشته مهندسی عمران نبوده و از میان مهندسین مکانیک(حرارت و سیالات) و کشاورزی(آبیاری) نیز دانشجو می­ پذیرد.

ارتباط این گرایش با سایر گرایش های کارشناسی ارشد

این دوره می­ تواند مکملی برای دوره­ های دیگر کارشناسی ارشد عمران باشد که مهمترین آنها آب و سازه‌های هیدرولیکی و سازه‌های دریایی است.

دروس اصلی کارشناسی ارشد و دروس مهم مورد نیاز برای این گرایش از دورۀ کارشناسی

در گرایش مهندسی و مدیریت منابع آب نیز مانند سایر گرایش‌های کارشناسی ارشد عمران، تعداد واحدهای مقطع کارشناسی ارشد در دوره پژوهش ­محور برابر 32 واحد است که شامل 24 واحد دروس تئوری و عملی، 2 واحد سمينار، و 6 واحد پايان­ نامه است. در دوره آموزش­ محور نیز به جای 6 واحد پایان‌نامه، 6 واحد درس اختیاری گذرانده خواهد شد و در درس سمینار بر روی یک موضوع خاص تحقیق می‌شود. دروس اصلی گرایش مهندسی و مدیریت منابع آب عبارتند از:

آب های زیرزمینی پيشرفته، هیدرولوژی مهندسی پیشرفته و تحلیل و مدیریت سیستمهای منابع آب (1) به همراه یکی از دروس هیدروانفورماتیک و یا کاربرد RS و GIS در مهندسی عمران آب

همچنین برخی از دروس اختیاری این گرایش عبارتند از:

مبانی هیدرولیک دریا، تحلیل سیستم های منابع آب(2)، آبهای زیرزمینی، هیدرولیک پیشرفته، روش­های عددی در مهندسی آب، مهندسی رودخانه، روش اجزاء محدود، هیدرودینامیک، طراحی هیدرولیکی سازه­ ها، کنترل کیفیت منابع آب، اکتشاف و استخراج منابع آب، مهندسی سواحل، اثرات زیست محیطی توسعه منابع آب و …..

دانشگاه های مطرح در سراسر کشور

به طور خاص می‌توان دانشگاه تهران(دانشكدۀفني)، دانشگاه تربيت مدرس، دانشگاه صنعتی شریف، دانشگاه صنعتي خواجه نصير، دانشگاه علم و صنعت، دانشگاه صنعتي اميركبير و دانشگاه شهید بهشتی تهران را در گرایش آب نام برد.

ضمناً اين گرايش در دانشگاه های فردوسی مشهد، صنعتی اصفهان، تبريز،شهید چمران اهوازو… نيزارائه مي­ گردد.در دانشگاههای آزاد نیز می‌توان به دانشگاه آزاد واحد تهران مرکز و علوم تحقیقات تهران  اشاره کرد.

زمینۀ فعالیت، آیندۀ شغلی و شرکت های عمرانی مرتبط با این گرایش

امکان ادامه تحصیل در این گرایش در مقطع دکترا در داخل و خارج کشور وجود دارد و از جنبۀ آينده شغلی، فارغ التحصیلان این دوره زمینه فنی کافی برای احراز مشاغل زیر را دارند:

 همکاری با وزارتخانه­ ها و سازمانهای مسئول برنامه­ ریزی، طرح و اجرای پروژه هایی در زمینه مهندسی آب نظیر پروژه­ های آبرسانی، منابع آب و مهندسی رودخانه

 همکاری با مهندسین مشاور مجری طرح های مهندسی آب

همکاری با سازمانها و شرکتهای دولتی و منطقه­ ای در مورد پروژه­ های آبی

بنابر موارد گفته شده وزارت جهاد سازندگی، وزارت نیرو و بخش خصوصی از جمله مراکز جذب فارغ‌التحصیلان این دوره می‌باشند.

Check Also

گرایش مهندسی محیط زیست

آشنایی با  گرایش مهندسی محیط زیست کارشناسی ارشد محیط زیست گرایشی از رشته مهندسی عمران …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *