فونداسیون منفرد پیش ساخته

به منظور افزایش سرعت و ارتقا کیفیت در اجرای ساختمان‌های مقاوم کوچک، می‌توان از فونداسیون‌های پیش ساخته سبک استفاده نمود. این فونداسیون‌ها برای تقاضای موجود در ساختمان‌های پیچ و مهره‌ای و یک طبقه طراحی‌، محاسبه و مورد آزمایش قرار گرفته است. استفاده از فونداسیون پیش ساخته می‌تواند مشکلات مربوط به فونداسیون درجا را رفع نموده و ضمن افزایش سرعت اجرا‌، کیفیت را نیز خصوصاً در مناطق دور افتاده و روستایی افزایش دهد.

از نکات حائز اهمیت در این طرح، کنترل ظرفیت باربری خاک بستر است. در محل‌هایی که مقاومت مجاز خاک کم باشد لازم است تمهیدات لازم جهت افزایش سطح بارگیر فونداسیون و یا بهسازی و ارتفا مشخصات خاک به عمل آید. این فونداسیون برای خانه‌های پیچ و مهره‌ای ۶۰ متر مربعی یک طبقه به صورت نمونه به مرکز ارائه شده و برای همین کاربرد مورد بررسی و تایید قرار گرفته است.

فونداسیون منفرد پیش ساخته

الزامات فونداسیون منفرد پیش ساخته

استفاده از طرح فونداسیون پیش ساخته پیشنهادی با توجه به نتایج آزمایش‌های ارائه شده صرفاً برای ساختمان‌های ۱ طبقه با اسکلت فولادی با توجه به پایین بودن سطح بارهای وارده مجاز است.

لازم است تمامی مشخصات فنی مهندسی و محاسباتی فونداسیون منفرد پیش ساخته مطابق جزییات ارائه شده در مدارک به مرکز  تحقیقات ساختمان و مسکن باشد.

لازم است کنترل‌های لازم مربوط به ظرفیت باربری خاک محل با توجه به مقاومت مجاز فشاری خاک محل و ابعاد پی به عمل آید.

در سیستم مهاربندی‌‌ شده لازم است کنترل‌های لازم از نظر میزان نیروی کششی ایجاد شده در ستون‌ها به منظور ممانعت از بلند شدن فونداسیون از روی خاک با توجه به سبک بودن آن به عمل آید.

طراحی و اجرای کلاف‌ها و اتصال آنها به پی‌های پیش ساخته بر اساس محاسبات مربوطه و مطابق با ضوابط مقررات ملی ساختمان ایران و استاندارد ۲۸۰۰ الزامی است.

رعایت تمامی مقررات ملی ساختمان ایران در طراحی‌، ساخت و اجرای فونداسیون منفرد پیش ساخته الزامی است.

رعایت رواداری‌های مجاز برای ساخت و نصب قطعات پیش ساخته مطابق آیین نامه ACI 117 و راهنمای PCI الزامی است.

رعایت تمهیدات لازم در شرایط اقلیمی مختلف و محیط‌های خورنده ایران برای دوام و پایایی بتن و میلگرد فولادی ضروری است.

تهیه و تنظیم: پرفسور حشمدار

سامانه جامع تحلیل و آنالیز سازه های پیشرفته (نظام مهندسی کل کشور)

کلیه شهروندان ایرانی می توانند در طول شبانه روز(۲۴ ساعت) از طریق واحد پاسخگو آنلاین سامانه جامع تحلیل و آنالیز پیشرفته پاسخ سوالات خود را دریافت نمایند.
09300031400 پاسخگوی تلگرامی به زبانهای فارسی ، انگلیسی، فرانسه ، عربی، ژاپنی

Check Also

اتصالات پرچی در سازه های فولادی

امروزه، متداول‌ترین روش برای اتصال اجزا سازه‌های فولادی به یکدیگر، استفاده از پیچ یا جوش …

One comment

  1. سلام قیمت بانصب وبدون نصب چقدر تمام می شود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *