سقف ضربی کرمیت

به علت اجبار در استفاده از مصالح فشاری از زمان‌های قديم استفاده از طاق قوسی متداول بوده و به همین جهت استفاده از سیستم طاق ضربی نیز به عنوان نوعی طاق قوسی رواج داشته است.
وجود اشکالات عمده در عملکرد سقف‌های ضربی با تیر آهن مانند عدم ایجاد یک دیافراگم مناسب بین ستون‌ها و مصرف زیاد فولاد در مقایسه با مقدار باربری، باعث شد تا با ارائه طرحی بهینه (‌سقف ضربی کُرمیت)‌ نسبت به اصلاح این سیستم اقدام شود.
این نوع سقف‌ها در مناطقی که هنوز از سیستم طاق ضربی به دلیل سهولت و سرعت اجرای زیاد استفاده می‌شود، مناسب است. این سیستم می‌تواند جایگزین مناسبی برای سیستم طاق ضربی سنتی باشد و مشکلاتی از قبیل عدم وجود صلبیت و یکپارچگی کافی در سقف و مصرف بالای فولاد صرفه جویی قابل توجهی داشته باشد‌.

‌مزايای سقف طاق ضربی كرميت‌
‌ايجاد يك ديافراگم مناسب بين ستون‌ها به دليل وجود بتن روی سقف
‌صرفه جويی در مصرف فولاد به علت باز بودن جان تيرچه‌ها
‌اگر چه از اين سيستم در انبوه سازی استفاده نمی‌شود‌‌، اما برای پروژه‌های كوچك ‌يا دور افتاده‌، هنوز هم كاربرد دارد و با توجه به شرايط اقتصادی اكثريت مردم‌، و اينكه اكثر ساختمان‌هايی كه در شهرستان‌ها ساخته می‌شود بين ۱ تا ۳ طبقه‌اند‌، اين سيستم می‌تواند جايگزين بسيار مناسبی برای سقف‌های طاق ضربی و برای ساختمان‌های تا حدود ۳ طبقه باشد‌.
‌مزايای سقف کرميت
کاهش هزينه
امکان حذف کش‌ها
سرعت و سهولت اجرا
عدم نياز به شمع بندی
پايين بودن تنش در بتن
سهولت اجرا داکت (بازشو)
حذف رد فولاد در زير سقف
امکان اجرای همزمان چند سقف
مقاومت نهايی و شکل پذيری بالا
يکنواختی زير سقف (مصرف گچ و خاک کمتر)
امكان نظارت بر اجرای سقف در طول عمليات اجرايي
کاهش مصرف بتن و وزن کمتر سقف (حدود ۲۰%)
يکپارچگی سقف و اسکلت (مقاومت در طول اجرای سقف)
امکان طراحی و اجرای سقف با دهانه‌ها و باربریهای خاص
طراحی سقف کرميت با اين فرض انجام می‌شود که تيرچه‌ها به تنهايی (قبل از گرفتن بتن) توانايی تحمل وزن خود، بلوک، بتن خيس و عوامل اجرايی را داشته باشند. بنابراين سقف کرميت نيازی به شمع بندی در هيچ يک از مراحل عمليات اجرايی ندارد.
سرعت و سهولت اجرا
در اين سيستم، اجرای سقف نسبت به سيستم‌های مشابه آسانتر بوده و با سرعت بيشتری انجام می‌شود. ۴۸ ساعت پس از بتن ريزی، روی سقف قابل رفت و آمد و بارگذاری سبک بوده و می‌توان عمليات ساختمانی را ادامه داد که اين مزيت موجب سرعت در روند عمليات ساخت میشود.
امکان اجرای همزمان چند سقف
با توجه به اين که در سيستم سقف کرميت هيچ گونه شمع بندی وجود ندارد. عملاً می‌توان چند سقف را برای بتن ريزی آماده کرد و هم زمان عمليات بتن ريزی را بر روی سقف‌ها انجام داد. اين کار برای ساختمان‌های با طبقات زياد و يا زيربنای کم بسيار مقرون به صرفه و مناسب است.
يکپارچگی سقف و اسكلت
به علت جوش شدن تيرچه‌ها به اسکلت، پس از گرفتن بتن، سقف و اسکلت يکپارچه شده و می‌تواند مانند يک ديافراگم صلب عمل کند. در اسکلت‌های بتنی نيز با در نظر گرفتن قلاب‌های مخصوصی، امکان يکپارچگی بيشتری ايجاد می‌شود.
امکان حذف کش‌‌ها
با توجه به يکپارچگی سقف و اسكلت، می‌توان کش‌ها (اعضای غيرباربر) را حذف کرد‌. حذف کش‌ها علاوه بر صرفه جويی در مصرف فولاد باعث يکنواختی بيشتر زير سقف شده و عمليات نازک کاری را به حداقل می‌رساند.
پايين بودن تنش در بتن
به علت خود ايستا بودن تيرچه‌ها (تيرچه قبل از گرفتن بتن می‌تواند وزن بلوک، بتن خيس و عوامل اجرايی را به تنهايی تحمل کند) تنش ايجاد شده در بتن بسيار پايين است. آزمايش بارگذاری روی سقف‌های کرميت که مقاومت نهايی بتن آنها کمتر از مقدار مورد نظر بوده نشان داده که بتن با مقاومتت پايين به ظرفيت باربری سقف لطمه‌ای وارد نمی‌سازد.
امکان طراحی و اجرای سقف با دهانه‌ها و باربریهای خاص
در سيستم سقف کرميت امکان طراحی و اجرای سقف با دهانه‌های بلند و بارهای سنگين وجود دارد. تاکنون سقف با دهانه ۵/۱۲ متر و همچنين سقف با شدت بار ۷ تن بر متر مربع اجرا شده که در هر مورد آزمايش‌های بارگذاری، ايمنی سقف را تاييد کرده‌اند.
حذف رد فولاد زير سقف
اثر داغ آهن در سقف‌های ضربی به صورت خط تيره‌ای روی گچ مشاهده می‌شود ولی در سقف کرميت به علت پايين‌تر بودن سطح بلوک‌ها از تيرچه‌ها، پوشش گچ و خاک در زير تيرچه‌ها نسبت به بقيه نقاط سقف بيشتر است و همين امر سبب کاهش جذب ذرات معلق می‌شود. بنابراين سايه فولاد بال تحتانی تيرچه‌ها مشاهده نمیشود.
سهولت اجرای داکت (بازشو)
به علت فاصله زياد تيرچه‌ها (۷۳ تا ۱۰۰ سانتی متر محور به محور‌) ايجاد داکت در سقف جهت عبور لوله‌های تاسيساتی نصب دودکش موتورخانه و شومينه نصب توالت ايرانی يا عبور کانال كولر به راحتی امکان پذير است و نياز به قطع کردن تيرچه‌ها نیست.
نظارت بر اجرای سقف در طول اجرا
اكيپ‌های خاصی جهت نظارت بر سقف‌ها آموزش ديده‌اند تا در صورت تمايل مشتری در طی اجرای سقف‌ها نظارت مستمر بر نحوه عملكرد مجريان صورت پذيرد و از سلامت اجرای سقف چه از نظر فنی و چه از نظر زيبايی اطمينان كامل حاصل شود.
ارائه ضمانت نامه
این شرکت باربری سقف‌های کرمیت را که مطابق با ضوابط اجرایی و تحت نظارت مهندسین شرکت اجرا شده باشند‌، با ارائه ضمانت نامه تضمین می‌کند.
کاهش مصرف بتن و وزن کمتر سقف
به علت فاصله زیاد تیرچه‌ها (حدود ۷۵ سانتی متر محور به محور‌) از مصرف بتن در حدود ۲۰% نسبت به تیرچه و بلوک معمولی کاسته شده و نهایتاً وزن سبک‌تر میشود. استفاده از بلوک‌های پوکه‌ای و بلوک‌های پلی استایرن کرمیت یا سیستم کامپوزیت نیز در کاهش وزن موثر است.
مقاومت نهایی و شکل پذیری بالا
محاسبات و آزمایش‌های بارگذاری روی سقف نشان می‌دهد که گسیختگی این سیستم پس از تغییر شکل‌های

بسیار زیاد اتفاق می‌افتد.‌ گسیختگی نرم‌ و این رفتار سقف از نظر ایمنی مطلوب است‌.

تهیه و تنظیم: پرفسور حشمدار فوق دکترای سازه گرایش سازه های غیرخطی دینامیکی
سامانه جامع تحلیل و آنالیز سازه های پیشرفته (نظام مهندسی کل کشور)
کلیه شهروندان ایرانی می توانند در طول شبانه روز(۲۴ ساعت) از طریق واحد پاسخگو آنلاین سامانه جامع تحلیل و آنالیز پیشرفته پاسخ سوالات خود را دریافت نمایند.
09300031400 پاسخگوی تلگرامی به زبانهای فارسی ، انگلیسی، فرانسه ، عربی، ژاپن

Check Also

نصب ستونهای چوبی

پس از اتمام کلاف زیرکار و مشخص نمودن محل دقیق ستونها، الوارهای ستون بوسیله اتصالات …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *