سقف کاذب دامپا

دامپا، ابزاری خاص جهت پوشش سقف‌های کاذب و سازه شیروانی است.‌ از دامپا‌ جهت پوشش قسمت‌‌هایی از جلوی شیروانی و دیواره‌های کانکس‌ها نیز استفاده می‌شود. دامپا با توجه به نوع کاربرد آن و همچنین سازه انتخاب شده برای شیروانی به دو صورت کلی جوشی ‌یا پرچی به سازه متصل می گردد. از این رو ضخامت‌های مختلفی می‌توان برای آن در نظر گرفت. معمولاً دامپا را در ضخامت‌های ۰/۴ تا ۱/۲۵ میلیمتر مورد استفاده قرار می‌دهند. همچنین دامپا را می‌توان از ورق روغنی، گالوانیزه، گالوانیزه رنگی و ورق آلومینیوم تولید نمود.

سقف کاذب دامپا
سقف کاذب دامپا از قدیمی‌ترین محصولات سقف بوده و در سه مدل ساده‌، سوراخ‌دار ریز و سوراخ‌دار درشت‌، عرضه می‌شود. این سقف با عرض ۱۰ و ۲۰ سانتی متر‌، برای ساختمان‌ها‌ی اداری‌، فضاهای بیمارستانی‌، استخر‌، جایگاه‌های سوخت و سونا‌، محصول مناسبی است. قابلیت رنگ پذیری الکترواستاتیک‌ و نداشتن هیچ گونه محدودیت در انتخاب رنگ‌، آن را محصولی پر تقاضا کرده است. سقف کاذب دامپا بسته به محل استفاده متفاوت است.‌‌ از نوع ساده آن‌، برا‌ی محل‌هایی که‌، نیاز به عایق بودن صوتی ندارد استفاده می‌شود. نوع سوراخ‌دار آن برا‌ی محل‌هایی که نیاز به آکوستیک بودن را دارد استفاده می‌شود‌.
‌مراحل اجرای سقف کاذب دامپا
ابتدا پس از مشخص کردن خط تراز سقف همانند سقف‌های کاذب شبکه‌ای، ابتدا نبشی لبه دیوار به کمک پیچ‌٬ پرچ‌ یا رول پلاک نصب می‌شود. با این تفاوت که در نصب سقف کاذب دامپا بجای نبشی گالوانیزه بوطور استاندارد از پروفیل پوشاننده لبه (‌ناودانی لبه‌) که جنس آن آلومینیوم (یا استیل‌) رنگی است استفاده می‌شود. این پروفیل به شکلی ساخته شده که لبه پانل‌های دامپا به راحتی در داخل آن قفل شوند.
جهت ایجاد و اتصال سازه نگهدارنده از تسمه آویز و U چانل استفاده می‌شود. U چانل به جهت طراحی خاص دارای لبه‌های متعدد و منظمی جهت قفل شدن لبه پانل‌های سقف کاذب دامپا است. بر اساس وزن تقریبی سازه و همچنین طول پانل‌ها و با توجه به میزان روشنایی‌ها و تجهیزات مورد نظر جهت نصب بر روی سقف دامپا فاصله بین U چانل‌ها و تعداد آویز‌ها مشخص خواهند شد (‌به تبع هرچه تعداد آویز‌ها و یوچانل‌ها بیشتر باشد استحکام بالاتری انتظار می‌رود‌).
ویژگی‌های سقف کاذب دامپا ‌
‌امکان جا زدن و جدا نمودن پانل‌ها از پایین سقف‌
‌تنوع محصول و امکان رنگ آمیزی دلخواه پانل‌ها
‌کیفیت و عمر مفید بسیار بالا
‌ثبات رنگ
‌کاملاً غیر فابل اشتعال‌
‌سهولت در نصب و سرعت بالا در اجرای سقف کاذب
‌قابل شستشو
‌قابلیت استفاده در فضای آزاد‌
تولید ورق دامپا
ورق‌ها در حالت كلی به دو صورت قابلیت تولید دارند، یكی روش سنتی و دیگری روش صنعتی است.
روش سنتی
در این روش ساخت ورق دامپا با بهره‌گیری از دستگاه پرس بریك (press break) صورت می‌گیرد. این حالت این مزیت را دارد كه امكان ارائه نقشه دلخواه و مدنظر وجود دارد و مشتری قادر خواهد بود كه فرم ویژه‌ای كه مد نظرش است را به تولیدکننده بدهد. این نوع دامپا معایبی نیز دارد بدین‌ صورت كه از نظر طول محدودیت دارد و نمی‌تواند این طول بیشتر از ۳ متر باشد. ایراد دیگر در مورد تولید این دامپاها فرایند تولید آن‌ها با استفاده از نیروی انسانی است كه نیاز به زمان زیادی داشته و سفارش‌ها با سرعت پائینی آماده و ارائه می‌شوند.
روش صنعتی
در این روش مشابه با ورق‌های گالوانیزه رنگی كركره سینوسی، ذوزنقه و شادولین و سفال و … به شكل رول فرم طولی انجام می‌گیرد. به این صورت كه ورق گالوانیزه رنگی به حالت رول (حلقه یا كویل) به دستگاه خم و برش دامپا اتصال پیدا می‌کند و قادر است كه هر اندازه دقیقی اعم از ۵۰ سانت الی ۱۲ متر را به دستگاه بدهد و محصول قابل قبولی از دستگاه می‌توان گرفت (حدود ۲۰ تن در هرروز). این روش از مزایای خوبی برخوردار است كه می‌توان به‌ سرعت بالا، ضایعات صفر و بدون پرتی، عدم نیاز به دخالت انسان و تمیزی و كیفیت بالا و غیره را نام برد. تنها عیبی كه این روش دارد این هست كه سفارش‌دهنده نمی‌تواند همانند روش قبلی كه كاربرد كمتری هم دارد، به‌صورت دلخواه فرم را تغییر دهد.

تهیه و تنظیم: پرفسور حشمدار فوق دکترای سازه گرایش سازه های غیرخطی دینامیکی
سامانه جامع تحلیل و آنالیز سازه های پیشرفته (نظام مهندسی کل کشور)
کلیه شهروندان ایرانی می توانند در طول شبانه روز(۲۴ ساعت) از طریق واحد پاسخگو آنلاین سامانه جامع تحلیل و آنالیز پیشرفته پاسخ سوالات خود را دریافت نمایند.
09300031400 پاسخگوی تلگرامی به زبانهای فارسی ، انگلیسی، فرانسه ، عربی، ژاپنی

Check Also

آشنایی با روش نمونه گیری بتن

نمونه گیری بتن تازه و سخت شده (Concrete Sampling) روشی معمول و در عین حال …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *