پایدارسازی گود با روش دیواره دیافراگمی (diaphragm wall)

يكي از روش هاي پایدارسازی گود باروش ديواره ديافراگمي (diaphragm wall) مي باشد.
ديواره ديافراگمي را ابتدا به كمك دستگاههاي حفاري ويژه محل ديوار نگهبان را حفرمي كنيم .سپس به طور همزمان محل حفر شده را با گل (1)بنتونيت و سيمان پر ميكنيم تا از ريزش خاك ديواره محل حفر شده جلوگيري شود.سپس قفسه آرماتور هاي ديوار نگهبان را ،كه از قبل ساخته و آماده كرده ايم ، در داخل محل حفر شده ديوار جاي مي دهيم .آنگاه بتن ريزي ديوار را انجام مي دهيم .بتن مصرفي معمولا از نوع بتن روان و با كارآيي زياد است.
ديوارهاي ديافراگمي به صورت پيش ساخته(precast diaphragm walls) و پس كشيده (post-tensioned diaphragm walls)نيز اجرا مي شوند.
موارد کاربرد دیوار دیافراگمی چيست؟
• جهت تحمل نیروهای جانبی و بارهای عمودی
• در جهت تغییر و تأخیر در حرکت شبکه‌ی جریان آب (سیالات)
مزاياي روش ديواره ديافراگمي چيست؟
۱-سرعت اجراي كار بسيار زياد است.
۲-درجه ايمني كار بسيار زياد است.
۳-ديوار ديافراگمي هم به عنوان سازه نگهبان گود رفتار مي كند و هم در حين بهره برداري از آن به عنوان ديوار حائل استفاده مي شود.
۴-ديوار ديافراگمي به ويژه براي حفاريها و گودهاي با طول زياد مناسب است.
معايب روش ديواره ديافراگمي چيست؟
۱-در احجام كم ، هزينه اجراي كار بسيار زياد است، ولي در احجام زياد هزينه كلي اجراي كار مي تواند از روشهاي ساده تر كمتر نيز باشد.
۲-در اين روش،دستگاهاي حفاري مربوطه نياز به فضاي كار زيادتري ارند و در صورتي كه از نظر فضاي دو طرف ديواره محدوديت داشته باشيم ،اجراي كار ناممكن خواهد بود و يا اينكه به سختي صورت مي گيرد.
۳-در اين روش به دستگاه هاي حفاري ويژه اي نياز است.
۴-در اين روش به نيروهاي با تخصص بالا براي كار با دستگاههاي مورد نظر و ساير موارد مورد نياز است.
(۱)بنتونیت چيست (به انگلیسی: Bentonite):
نوعی رس ریزدانه است که حداقل ۸۵ درصد رس مونت‌موری‌لونیت داشته باشد. اصطلاح «بنتونیت» معمولاً برای خاک‌های کلوئیدالی که در اصل با رگه‌های شیل بنتون کرتاسه که در نزدیکی قلعه نظامی بنتون و منطقه رودخانه سنگی وایومینگ در هم آمیخته‌اند، به کار برده می‌شود. بنتونیت یک ماده از دسته رس‌ها و از کانی‌های متورم شونده تشکیل شده‌است که عمدتاً مونتموریلونیت و به مقدار کمی بیدلیت هستند. اکثر بنتونیت‌ها بر اثر هوازدگی و دگرسانی خاکسترهای آتشفشانی و اغلب در حضور آب تشکیل می‌شوند و سنگ منشأ آنها اکثراً بازیک است. تجزیه خاکستر آتش فشانی عمدتاً در محیط شور و باتلاقی انجام می‌شود و هر چه از آتش‌فشان دور شویم، ضخامت بنتونیت کاهش می‌یابد. بنتونیت دارای ساختمان آلومینوسیلیکاتی است و در دسته سیلیکات‌های سه لایه قرار می‌گیرد. بنتونیت دارای دو لایه چهار وجهی و یک لایه هشت وجهی می‌باشد.

تهیه و تنظیم: پرفسور حشمدار فوق دکترای سازه گرایش سازه های غیرخطی دینامیکی
سامانه جامع تحلیل و آنالیز سازه های پیشرفته (نظام مهندسی کل کشور)
کلیه شهروندان ایرانی می توانند در طول شبانه روز(۲۴ ساعت) از طریق واحد پاسخگو آنلاین سامانه جامع تحلیل و آنالیز پیشرفته پاسخ سوالات خود را دریافت نمایند.
09300031400 پاسخگوی تلگرامی به زبانهای فارسی ، انگلیسی، فرانسه ، عربی، ژاپن

Check Also

آشنایی با روش نمونه گیری بتن

نمونه گیری بتن تازه و سخت شده (Concrete Sampling) روشی معمول و در عین حال …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *