انواع اتصالات تیر به ستون

اتصال تیر به ستون معمولا به دو صورت است، یا به صورت صلب و گیردار هستند و یا به صورت مفصلی اند. هر کدام از حالت های مذکور نیز چند قسمت دارند که شامل موارد زیر می باشد :
اتصال صلب با جفت صفحه موازی
اتصال صلب با جفت سپری
اتصال صلب با صفحه انتهایی روی ستون
اتصالات صلب
این اتصالات در مواردی به کار می روند که از جانب تیر یا ستون در سر گره ها ممان جذب شود. اتصال صلبی که امروزه در کشور اجراء می گردد و به صورت کامل اجراء نمی شود اتصال صلب با جفت صفحه موازی است. در اتصال صلب باید جوش به صورتی باشد که قطعه کاملا گیردار باشد و جای هیچ گونه حرکتی وجود نداشته باشد یعنی دور تا دور قطعه جوش شود .
اتصالات مفصلی
اتصالات مفصلی هم معمولا در همه ساختمان ها در یک طرف سازه بکار می روند. این اتصال بسیار ساده است و فقط جهت اتصال دو قطعه بکار می رود و ممانی تحمل نمی کند. در این اتصال تغییر شکل وجود دارد، در حالی که در اتصال مفصلی هیچ گونه تغییر شکلی نداریم. نحوه جوش دادن اتصالات مفصلی به این صورت است که (در مورد نبشی ها) فقط بر بالایی و پائینی جوش می شود و بقیه قسمت ها نباید جوش شود .
انواع اتصالات مفصلی رایج عبارتند از :
اتصال ساده نشسته (نبشی نشیمن)
اتصال به وسیله صفحه نشیمن و لچکی
اتصال به وسیله صفحه نشیمن و صفحه برشگیر ( تیغه)
آنچه که امروزه اجراء می شود، اتصال ساده نشسته و اتصال با صفحه نشیمن و لچکی است .
خصوصیت اصلی اتصال مفصلی این است که زاویه بین تیر و ستون بتواند تغییر کند و خصوصیت اصلی اتصال صلب این است که زاویه بین تیر وستون نتواند تغییر کند .
در اتصال ساده نشسته، نبشی هایی که در بالا می گذارند فقط برای ایجاد تعادل است و نقش باربری ندارد و حداقل نمره آن ۶ خواهد بود .

سامانه جامع تحلیل و آنالیز سازه های پیشرفته (نظام مهندسی کل کشور)

کلیه شهروندان ایرانی می توانند در طول شبانه روز(۲۴ ساعت) از طریق واحد پاسخگو آنلاین سامانه جامع تحلیل و آنالیز پیشرفته پاسخ سوالات خود را دریافت نمایند.
09300031400 پاسخگوی تلگرامی به زبانهای فارسی ، انگلیسی، فرانسه ، عربی، ژاپنی

Check Also

جوش فورجینگ چیست؟ کاربرد، مزایا و معایب جوش سر به سر میلگرد

اصولاً جوش فورجینگ (Forge Welding) نوعی فرآیند جوشکاری حالت جامد است که در آن ابتدا …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *