نشست خفیف ستون در اثر نشست فونداسیون

نشست پی به اجرای غیر اصولی بستگی کامل دارد.

عبارتند از:
رطوبت:
در سطح زیر پی ها به علل مختلف و از جمله بر اثر چکه کردن از لوله های فاضلاب یا آبرسانی و نفوذ از کانال یا مجاری آب خاک زیر پی دچار رطوبت می شود و خاک اطراف پی متورم می شود. در اثر نرم بودن خاک مکش آب یارطوبت خاک زیر فونداسیون فشرده شده و پی دچار نشست می شود.
اثر نیروهای اضافه:
چنانچه بر روی دیوار قدیمی بارگذاری شود، نیروی فشار بر سطح پی زیاد می گردد در نتیجه سبب نشست پی می گردد. باز شدن دیوار غیر باربر در اثر نشست ستون در اثر نشست پی تیرچه ای که یا در جان پل جوش شده است یا از روی پل عبور می کند در این وضعیت نیروی وارده از سقف به پل وارد می شود و دیوار غیر باربر فقط وزن خود را تحمل می کند چنانچه به واسطه نفوذ آب ، آب به پی دیوار نفوذ کند امکان نشست دیوار پیش می آید پس از قطع شدن آب و خشک شدن سطح خاک نشست متوقف می شود در این صورت دیوار غیر بار بر که با دیوار جانبی در گیر شده نشست در گوشه ها کمتر رخ می دهد اما در قسمتهای میانی دیوار به شکل منحنی خالی می گردد در نتیجه باعث باز شدن درز عمیقی در سطح زیر طاق و پیدایش ترک هایی در دیوارها می گردد.

مراحل تعمیر نشست ستون:
سطوح ترک را کاملا باز می کنیم.
آب را به صورت پودری داخل آن می پاشیم.
ملات گچ دستی را به صورت شلاقی در بین درز می کوبیم تا ملات به سرعت در اعماق ترک بنشیند.
در جایی که ارتفاع آن به اندازه آجر باشد آجر می گذاریم تا پر شود.
ابتدا سطح زیر کار را کفکش می کنند تا بین گچ خلل و فرج پیوند به وجود آید چناچه سطح سفید کاری در اثر عواملی مانند رطوبت طبله کند بایستی تراشیده شود و سپس گچ را با ضخامت ۱ سانتی متر به وسیله ماله از پایین به بالا یا بلعکس بر روی سطح می کشیم. در موقع سفید کاری خلل و فرجهای بر سطح گچ به وجود می آید که این مشکل را باکشته کردن گچ و کشیدن بر روی سطح توسط ماله به قطر ۵/۱ – ۱ را حل می کنیم.

سامانه جامع تحلیل و آنالیز سازه های پیشرفته (نظام مهندسی کل کشور)

کلیه شهروندان ایرانی می توانند در طول شبانه روز(۲۴ ساعت) از طریق واحد پاسخگو آنلاین سامانه جامع تحلیل و آنالیز پیشرفته پاسخ سوالات خود را دریافت نمایند.
09300031400 پاسخگوی تلگرامی به زبانهای فارسی ، انگلیسی، فرانسه ، عربی، ژاپنی

Check Also

آشنایی با روش نمونه گیری بتن

نمونه گیری بتن تازه و سخت شده (Concrete Sampling) روشی معمول و در عین حال …

2 comments

  1. بی نظیر سایت

  2. سایت با محنویات عالی است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *