مزایای آلکونام

برای پوشش نمای بیرونی و یا دکوراسیون داخلی ساختمان ها به صورت دیواره، پارتیشن و سقف کاذب کاربرد بسیار فراوانی دارد. این ورق ها متشکل از دو لایه ورق آلومینیومی در پوسته های بیرونی و یک لایه از مواد پلی اتیلن و یا مواد نسوز کانی در وسط می باشد. ورق های کامپوزیت با توجه به ضخامت، نوع آلیاژ آلومینیومی لایه ها، نوع رنگ بکار رفته در پوسته بیرونی و نوع مواد بکار رفته در لایه میانی تنوع وسیعی را به ورق های مذکور می دهد که هر کدام از انواع آن کیفیت و کاربرد معینی را دارا می باشد. مقاومت نسبت به تغییرات آب و هوایی محیطی(رطوبت، حرارت و اشعه خورشید) یکی از برجسته ترین خصوصیات ورق های آلومینیوم کامپوزیت در مقابل شرایط محیطی می باشد، در کشورهای گرمسیر و مرطوب ورق آلومینیوم کامپوزیت بی رقیب می باشد، بدلیل وجود پلی اتیلن فشرده در مرکز دو لایه آلومینیوم، ورق کامپوزیت بهترین عایق حرارتی می باشد که باعث صرفه جویی در اتلاف انرژی در ساختمان می شود، همچنین به دلیل سطح بسیار صاف و صیقلی برای آلومینیوم، اشعه نور خورشید را باز تابانیده و کمترین حرارت را از اشعه خورشید جذب می نماید. همچنین ورق آلومینیوم از مقاوم ترین فلزات در مقابل رطوبت می باشد و زنگ نمی زند و تغییر رنگ آن در مقابل سایر مصالح ساختمانی نما کمتر است.
ورق های کامپوزیت آلومینیوم ” متشکل از سه لایه شامل دو لایه ورق از جنس آلومینیوم به ضخامت ۳ تا ۵/۰ میلیمتر و یک لایه از مواد پلی اتیلنی به ضخامت ۳ الی ۵ میلیمتر می باشد. لایه خارجی دارای یک پوشش آستر اپوکسی رزین و یک لایه PVDF جهت تثبیت رنگ می‌باشد. روی سطح ورق کامپوزیت با یک لایه فیلم محافظت می‌شود.
پوشش نمای ساختمان با پانل های بزرگ یا کوچک آلومینیومی در ابعاد دلخواه به ضخامت ۴ میلی متر متشکل از دو لایه ورق آلومینیوم و هسته داخلی آن ها از پلی اتیلن و یا مواد معدنی ضد حریق و پوشش رویه از جنس رزینPVDF، اصطلاحاً (Aluminum Composite Panels) خوانده می شود.
مزیت های سیستم Aluminum Composite Panels (آلومینیوم کامپوزیت پانل)
-زیبایی و درخشندگی نمای ساختمان در ظاهر آلومینیومی.
-نگهداری آسان نما.
-ایجاد ایزولاسیون صوتی و حرارتی.
-تنوع رنگ فوق العاده و تقریبا نامحدود.
-ثبات فوق العاده و عمر طولانی در مقابل شرایط گوناگون جوی.
-امکان انتخاب و اجرای سطوح بسیار پیچیده در قوس.
-امکان انجام انواع ماشین کاری،خم کاری، سوراخ کاری ورق.
-امکان اجرای نصب سریع و دقیق.
-استحکام فوق العاده در برابر نیروی زلزله.
-مقاوم در برابر لرزش های ناشی از باد و صداهای ناخواسته آن.
-قابلیت تنظیم کامل در مراحل نصب و حتی پس از پایان نصب.
-استفاده از حداقل تجهیزات آهنی و عدم تماس آلومینیوم و آهن در نما.
-مقاوم در برابر شوک های حرارتی.
-سبکی فوق العاده نسبت به مصالح سنتی و کاهش هزینه فولاد مصرفی در سازه بنا.
کامپوزیت پانل آلومینیومی مقاوم در برابر آتش :
پانل مقاوم در برابر آتش متشکل از لایه ای از ورق آلومینیومی در پائین و بالا، ماده مرکب غیر ارگانیک کند کننده سرعت سرایت شعله به سایر نقاط و مواد ضد حریق در اندازه نانومتری در مرکز پانل می باشد. عیار این ماده که متشکل از اکسیژن، مواد ریز غیر طبیعی و انواع زیادی از مواد با تراکم مولکولی بالا است، بسیار بالا می باشد. این ماده دارای خاصیت پایداری در برابر شرایط آب و هوایی متغیر و عملکرد فوق العاده است و نه تنها مشکل ضد حریق نبودن پانل کامپوزیت آلومینیومی را بر طرف می کند بلکه به طور چشم گیری عملکرد دینامیکی قسمت های خم و یا تاشو پانل را که ضعیف ترین بخش یک پانل مرکب آلومینیومی می باشد، بهبود می بخشد. هر دو سطح با درجات پخت متفاوت توسط روش Coil coating پوشش داده می شوند.
پایداری بالا در برابر پوسته شدن رنگ و مسطح بودن پوشش :
کامپوزیت پانل آلومینیوم در دمای بالا با مواد سفت کننده مولکولی با عملکرد بالا پیوندی می یابد تا به بالاترین سطح از لحاظ پایداری در برابر پوسته شدن برسد.
سبکی و پردازش ساده کامپوزیت پانل آلومینیوم : کامپوزیت پانل آلومینیوم به علت سبکی خود که می تواند منجر به کاهش فاجعه در زمین لرزه ها شود به آسانی قابل پردازش می باشد. سلسله مراتبی همچون بریدن، تسطیح کردن، نورد کردن و چند نوع شکل دهی با زاویه قائمه با ابزار ساده نجاری قابل انجام می باشد تا کار نصب پانل سریع و راحت شده و در نتیجه از میزان هزینه ها بکاهد. همچنین قابلیت انعطاف پذیری پانل ها در ابداع طرح های بدیع، کمک زیادی به طراحان کرده است.
سادگی نگهداری کامپوزیت پانل آلومینیوم : در مکان هایی که میزان آلودگی بسیار شدید باشد نیز پانل کامپوزیت براحتی با مواد پاک کننده و شوینده های طبیعی تمیز می گردد.
پایداری در برابر ضربه( کامپوزیت پانل آلومینیوم) : پایداری در برابر ضربه و سختی پانل در حد بالایی می باشد و لایه پوششی در برابر خم شدن نمی شکند و در شرایط وزش باد و یا طوفان شن تخریب نمی گردد.
بی نیاز به شستشو (کامپوزیت پانل آلومینیوم) : از ویژگی های ورق کامپوزیت تمیز ماندن آن است. رنگ این ورق حاوی نوعی رزین می باشد که باعث می شود الکتریسیته ساکن در ورق بوجود نیاید و گرد و غبار به ورق جذب نشود.
قابلیت تعویض پانل ها (کامپوزیت پانل آلومینیوم) : در صورت بروز هرگونه مشکل به دلیل سیستم های موجود در نصب این قابلیت وجود دارد که بتوان پانل آسیب دیده را تعویض کرد.
تنوع اجرا (کامپوزیت پانل آلومینیوم) : قابلیت های بالای این مصالح باعث می شود که بتوان از سیستم های متنوعی استفاده کرد. هم در زیرسازی آهن و هم در زیرسازی آلومینیومی.
سرعت اجرای بالا (کامپوزیت پانل آلومینیوم) : فاکتورهای مهمی از قبیل ابعاد در اجرا استفاده از مصالح زیر سازی سبک، ماشین آلات پیشرفته در سرعت بالای اجرای این نوع نما تأثیرگذار می باشد.
قابلیت اجرای بالا (کامپوزیت پانل آلومینیوم) : برش، خم کردن، شیار دادن، انحنا دادن و دیگر پردازش ها روی این ورق به آسانی و با استفاده از ابزارآلات معمول انجام می شود.
کاربردهای آلومینیوم کاپوزیت پنل :
-نمای خارجی ساختمان
-بازسازی نماهای قدیمی
-دکوراسیون داخلی
-پمپ بنزین ها
-تابلوی فروشگاه ها
-غرفه های نمایشگاهی
-پوشش سقف ها
ورق آلومینیوم کامپوزیت پانل با پوشش اسپکترا (طیف رنگی) :
طرح رنگین کمانی و طیف گونه آلومینیوم کامپوزیت پانل با پوشش Spectra الهام گرفته شده از طبیعت است. سطح پوشش Spectra بوسیله چند لایه رنگ و یک پوشش با درخشش بالا پوشش داده شده است که احساس رنگارنگی و همواری بصری را القاء می کند. عکس العمل نور، سطح چند لایه رنگ، انعکاس و انکسار نور، جذب نور، همه رازهای طیف رنگ Spectra است. پوشش Spectra سطح خارق العاده ای از زیبایی را در دکوراسیون داخلی و خارجی به نمایش می گذارد. در هر یک از آیتم ها طیف رنگ بین دو رنگ با توجه به تغییر زاویه دید متغیر می باشد. همچنین در شبانه روز با تغییر میزان نور شاهد طیف رنگ متفاوتی خواهیم بود. ورق آلومینیوم کامپوزیت با پوشش خشدار این پنل از دو لایه ورق مقاوم در برابر خوردگی تشکیل یافته که توسط یه هسته پلی اتیلن به یکدیگر متصل شده اند. پوشش آلومینیوم نما بصورت خش دار می باشد. بخاطر ظاهر بسیار زیبا و مدرن این نوع از پنل بسیار مناسب جهت نمای خارجی، دکوراسیون داخلی، طراحی آشپزخانه و مبلمان می باشد.(آلومینیوم خش دار توسط روش آنودایز (اکسیداسیون اندیک) با خش های حقیقی عمیق تشکیل می شود . ورق آلومینیوم کامپوزیت با پوشش Nano –PVDF ورق آلومینیوم کامپوزیت با پوشش Nano –PVDF پاسخی برای مشکل مشتریان در شهرهای بزرگ است.چسبیدن ذرات غبار بر روی نمای ساختمان که نمای ساختمان های مدرن را پس از مدتی تیره و چرک می کند، تبدیل به یک مشکل بر روی همه نماهای خارجی شده است. تمیز کردن نما مستلزم ایجاد داربست و یا پیش بینی بالابرهای مخصوص جهت شستشوی نما می باشدکه دردسر بزرگی است. حال این مشکل با پوشش جادویی Nano –PVDF تا حد زیادی مرتفع گردیده است. به خاطر خاصیت Self –Cleaning (خود شویی) این پوشش جدید هر روز محبوبیت بیشتری در بازار پیدا می کند.
خصوصیات ورق کامپوزیت پنل آلومینیوم نانو :
-وزن کم، مقاومت بالا، پایداری و صلبیت مناسب و همواری سطح پانل
-مقاومت در برابر شرایط مختلف جوی، مقاومت در برابر اسیدها و مواد قلیایی
-قابلیت خودشویی، میزان گرد و غبار بر روی سطح نما کمتر از پوشش های دیگر بوده و با ریختن آب و یا بارش باران ذرات غبار تا حدود زیادی پاک می شوند.
-سهولت عملیات برش و نصب
*نکته مهم: پدیده Lotus –Effect (اثر نیلوفر آبی) بهترین شاخصه و مثال نانوتکنولوژی در صلبیت می باشد. برگ های نیلوفر آبی هیچ وقت با غبار پوشیده نمی شود. پس از یک باران غبارهای برگ نیلوفر آبی بوسیله قطرات درشت باران به پایین می لغزد.
کامپوزیت پنل آلومینیوم طرح سنگ : ورق های آلومینیومی طرح سنگ به عنوان نمونه پیشرفته از ورق های به بازار عرضه شده است. مزیت این ورق ها نسبت به سنگ بسیار بیشتر است. این ورق ها شامل طرح های متنوع و گوناگونی از انواع سنگ است که بسیار در نمای ساختمان ها به کار می رود و در تولید آن ها از ۳ لایه پوشش رنگی لمینیت شده بروی سطح آلومینیوم استفاده می شود .
کامپوزیت پنل آلومینیوم طرح چوب : این نوع ورق گونه دیگری از کامپوزیت است که همانند طرح فلز هم در داخل و هم در خارج کاربرد وسیعی دارد . رویه این ورق ها از یک لایه لمینیت شده است .
ورق های کامپوزیت آلومینیومی دارای وزنی حدودا ۵٫۶ کیلوگرم در هر متر مربع است که در مقایسه با دیگر مصالح رایج از قبیل سنگ و شیشه و سیمان دارای پایین ترین وزن ممکن می باشند.
ورق آلومینیوم کامپوزیت به تنهایی حدود ۷۰% از پرت انرژی جلوگیری می نماید و استفاده از آن در نمای ساختمانها در کنار پنجره های دو جداره باعث صرفه جویی انرژی به میزان بالایی می شود که در مدت زمان طولانی باعث کاهش هزینه های تولید انرژی خواهد گردید. لذا با توجه به اهمیت و ضرورت مقاوم سازی و سبک سازی سازه هاو همچنین زیباسازی نمای شهر، بکار گیری ورق آلومینیوم کامپوزیت توصیه می شود.
از ویژگی های برجسته ورق های آلومینیوم کامپوزیت شکل پذیری آن می باشد. بوسیله ابزار مخصوص زوایایی مختلف با لبه تیز تا ۱۳۵ درجه را می توان با این ورق ها ایجاد کرد در حالی که برای مصالح دیگر مانند سنگ، سیمان و شیشه این امر امکان پذیر نمی باشد. همچنین این ورق ها قابلیت قوس پذیری بسیار زیادی دارند بطوری که هیچگونه موجی دراثر ایجاد قوس بر روی سطح ورق ایجاد نمی شود. در ضمن نورد پذیری این مصالح نیز یکی دیگر از امکانات مؤثر آن می باشد.
رنگ مورد مصرف ورق های آلومینیوم کامپوزیت یکی از ماده های DURAGLOSS 5000، KYNAR 5000 یا Lumiflon می باشد که نوعی Fluorocarbon(فلوروکربن) با ضخامت بین ۲۵ الی ۳۵ میکرون است که جزء جدیدترین انواع رنگ مورد مصرف در جهان می باشد، این مواد نوعی رزین می باشد که در هنگام خم کاری و فرم دهی هیچگونه شکست و ترکی بر روی رنگ ایجاد نمی شود. دیگر اینکه این نوع رنگ در مقابل باران های اسیدی مقاوم بوده و نیز در مقابل اشعه UV آفتاب دارای مقاومت بسیار بالایی نسبت به رنگ های رایج دیگر می باشد. این مقاومت بدلیل پوشش رنگ روی ورق می باشد که کیفیت و مقاومت آن بدلیل کربنی بودن نوع رنگ و مقاومت مواد کربنی در مقابل فرسایش و عوامل اسیدی به نسبت رنگهای تشکیل شده از مواد پلی استر دارای مقاومت بیشتری می باشد.دیگر اینکه بدلیل عدم جذب نور در سطح ورق و کربنی بودن رنگ آن و بهم پیوستگی مولکولی منظم مواد کربنی ، اشعه uv خورشید در شفافیت رنگ تاثیر نگذاشته و باعث پریدیگی رنگ یا فرسایش آن حتی در زمان طولانی نمی شود، دیگر مصالح به هیچ وجه دارای اینگونه خواص نمی باشند. بطور مثال سنگ گرانیت دراثر اشعه UV و باران های اسیدی جلا و صیقلی بودن خود را حداکثر ظرف یک سال از دست می دهد و سیمان به سرعت کثیف و چرک می گردد. و شیشه به سرعت کثیف شده و حتی به مرور زمان رسوب آب باران روی شیشه باقی میماند.
رنگ بندی ورق های آلومینیوم کامپوزیت بسیار گسترده است،‌چنانکه حتی به رنگ سنگ های گرانیت و مرمر نیز موجود می باشد. علاوه بر داشتن طیف رنگی پیوسته، درجه شفافیت های مختلف، کیفیت فوق العاده بالا و مقاومت بسیار زیاد در برابر عوامل تخریب کننده از دیگر خصوصیات رنگ این نوع ورق ها می باشد.
یکی دیگر از ویژگی های ورق های آلومینیوم کامپوزیت ابعاد بزرگ آن می باشد که عرض از ۹۰۰ تا ۱۶۰۰ میلیمتر و طول از ۸۰۰ تا ۷۲۰۰ میلیمتر می باشد که از نظر اندازه و طراحی در نما بسیار مطلوب است. در حالی که برای مصالح دیگربه دلیل وزن زیاد و مشکلات اجرایی دیگر، محدودیت ابعاد وجود دارد.
یکی دیگر از ویژگی های ورق های آلومینیوم کامپوزیت سرعت نصب و اجرای بالای آن است که شکل دهی ورق ها سریعاً انجام می گیرد و نصب زیرسازی نیز ساده بوده و کل نما سریعاً نصب می گردد. در حالی که برای دیگر مصالح به دلیل مسائلی از قبیل وزن بالا و مشکلات مصالح زیرسازی از نظر خشک شدن و غیره عملاً مدت زمان اجرا افزایش می یابد.
چون ورق های کامپوزیت از جنس آلومینیوم می باشند، کلیه مصالح زیرسازی نیز عموماً از پروفیل های فلزی استفاده می شود. که به دلیل پایین بودن وزن حجمی ، عملاً وزن زیرسازی بسیار کاهش می یابد در صورتی که دردیگر مصالح ، وزن زیرسازی بالا می باشد.
دیگر ویژگی های ورق های آلومینیوم کامپوزیت تمیز ماندن آن است لایه میانی ورق از پلی اتیلن و اکسید آلومینیوم میباشد که الکترو استاتیک بوده و به همین علت الکتریسیته ساکن را در خود جذب نکرده و ذرات معلق و گرد و غبار هوا را به خود نمی گیرد، لذا سطح آن تمیز مانده و هر گونه گرد و غبار احتمالی نیز با اولین باران از روی سطح کاملاً شسته می شود.
یکی دیگر از ویژگی های اساسی موجود و قابلیت های بالای این مصالح در واقع تنوع سیستم های نصب می باشد که هم با زیرسازی آهنی قابل نصب می باشد و هم با زیر سازی آلومینیومی و در هر دو سیستم هم می توان جزئیات جداگانه ای قائل شد که در واقع راههای مختلف و همچنین پیدا کردن ساده ترین و منطقی ترین راه حل برای هر پروژه می باشد.
در صورت بروز هر گونه مشکل به دلیل سیستم های مختلف موجود در نصب این قابلیت وجود دارد که بتوان پانل آسیب دیده را عوض کرد و یک پانل نو جایگزین آن نمود. به دلیل وجود نوعی دیسکو لاستیک، با چگالی پایین در لایه های میانی ورق های آلومینیوم کامپوزیت، این ورق ها نقش عایق صوتی بسیار مناسبی را بازی می کنند.
بدلیل عدم وجود ناهمواری و وجود سطح صیقلی و یکنواخت رنگ بر روی ورق آلومینیوم کامپوزیت، مواد میکروسکوپی به هیچ عنوان روی سطح ورق قرار نمی گیرند که همین مشخصه باعث آن گردیده است که در اتاق های عمل و حتی اتاق های آزمایشگاهی استفاده گردد. از دیگر خصوصیات می توان به عایق رطوبتی و مقاوم در برابر زلزله اشاره نمود.

تهیه و تنظیم: پرفسور حشمدار فوق دکترای سازه گرایش سازه های غیرخطی دینامیکی
سامانه جامع تحلیل و آنالیز سازه های پیشرفته (نظام مهندسی کل کشور)
کلیه شهروندان ایرانی می توانند در طول شبانه روز(۲۴ ساعت) از طریق واحد پاسخگو آنلاین سامانه جامع تحلیل و آنالیز پیشرفته پاسخ سوالات خود را دریافت نمایند.
09300031400 پاسخگوی تلگرامی به زبانهای فارسی ، انگلیسی، فرانسه ، عربی، ژاپن

Check Also

اتصالات پرچی در سازه های فولادی

امروزه، متداول‌ترین روش برای اتصال اجزا سازه‌های فولادی به یکدیگر، استفاده از پیچ یا جوش …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *