آخرین خبرها
خانه / اتصالات Connection / نکات مهم آهن کشی و شاسی کشی آسانسور
نکات مهم آهن کشی و شاسی کشی آسانسور

نکات مهم آهن کشی و شاسی کشی آسانسور

آهن کشی یا استراکچر (سازه) آسانسور یا شاسی کشی
وظیفه استراکچر تحمل نیروهای وارده از طرف آسانسور می باشد.نیروهای وارده در حالت کلی به دو گروه نیروهای استاتیکی و نیروهای دینامیکی تقسیم بندی می شوند.
آهن کشی آسانسور می بایست توسط مجری ذیصلاح مطابق با نقشه های مصوب تهیه شده توسط طراح ذیصلاح اجرا گردد.
کیفیت آهن کشی رابطه مستقیمی با کاهش لرزش ها دارد.
نقشه آهن کشی
اگر نصب آسانسور بر اساس طراحی انجام شود، در آغاز پروژه، نتیجه کاملا قابل تصور می باشد و مراحل کار از قبل مشخص می باشد. در این روش طراح از قبل محدودیتها را شناسایی کرده و راه حل آنها را از قبل پیش بینی کرده است. مثلا در مواردی شاید با انتخاب ستونی با مقطع کوچکتر بجای ستونی با مقطع بزرگتر در ستون های استراکچر امکان نصب درب عریض تر را فراهم کرد.
این نقشه توسط طراح محاسب می بایست در نقشه های سازه همراه با جزییات کامل ارایه گردد.
لیست آهن الات آهن کشی آسانسور

محل قرارگیری پلیت ها
پلیت گذاری در ساختمان هایی با اسکلت بتونی مطرح می باشد و در اسکلت های فلزی از اتصالات فلزی استفاده می شود.
پلیت گذاری در بتن با پلیت ۱۰ * ۱۵ با ضخامت ۱۰ mm بر روی بتن در کنار چهار گوشه جانبی چاله آسانسور باید باشد و قرار دادن پلیت در داخل چاله در دیواره های سقف صحیح نمی باشد.
قبل از انجام آهن کشی باید روی پلیت ها که با سیمان پر شده پاک گردد. قسمتهای ناشاقول بتن کنده شود و چاله آسانسور تمیز گردد. پس از پایان اجرای سقف های ساختمان و قبل از دیوار چینی دور چاه باید عملیات آهنکشی و ریل گذاری انجام شود. کشیدن دیوار چاه قبل از آهنکشی و ریل گذاری مشکلات زیر را به دنبال دارد:
الف) سخت شدن عملیات آهنکشی
ب)پایین آمدن دقت آهنکشی و ریل گذاری
پ)بالا رفتن هزینه ها، شکستن سفال و خراب کردن سیمانکاری و در صورت نیاز، احتیاج به ایجاد داربست
ت)بالا رفتن احتمال سقوط پرسنل
ث)طولانی تر شدن کار
پس از اجرای آهنکشی و ریل گذاری، باید کلیه قسمتهای آهنکشی را با ضد زنگ مات پوشش دهند.
محل جوشکاری در نقاط اتصال
محل جوش در نقاط اتصال با توجه به جهات نیروهای وارده انتخاب می شود. در برخی از موارد که افراد غیرمتخصص مبادرات به نصب آهن کشی می کنند بدون توجه به این موارد اقدام به جوشکاری می کنند که شاید در حالت طبیعی مشکلی پیش نیاید ولی در موارد خاص (مثل زمان پاراشوت یا زلزله و …)حوادث جبران ناپذیری اتفاق می افتد.
با توجه به وظیفه ای که شاسی آسانسور دارد، باید در اجرای آهن کشی، به اتصالات و جوش ها بسیار دقت داشت.اتصال دو نبشی در طول، باید با ورق انجام شود و از اتصال لب به لب نبشی ها خودداری نمود. علت این کار، ماهیت دینامیکی بار آسانسور است.

نحوه جوشکاری از نظر کیفیت جوشکاری
در اجرای آهن کشی به دلیل وجود جوش های سربالا استفاده از جوشکار ماهر اهمیت فوق العاده ای دارد. البته برای اطمینان از جوش ها می توان تست جوش هم انجام داد.

تهیه و تنظیم: پرفسور حشمدار فوق دکترای سازه گرایش سازه های غیرخطی دینامیکی
سامانه جامع تحلیل و آنالیز سازه های پیشرفته (نظام مهندسی کل کشور)
کلیه شهروندان ایرانی می توانند در طول شبانه روز(۲۴ ساعت) از طریق واحد پاسخگو آنلاین سامانه جامع تحلیل و آنالیز پیشرفته پاسخ سوالات خود را دریافت نمایند.
09300031400 پاسخگوی تلگرامی به زبانهای فارسی ، انگلیسی، فرانسه ، عربی، ژاپنی

 

انتشار توسط 8 تم

درباره‌ی سامانه نظام مهندسی

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*