مراحل اجرا سقف های عرشه فولادی

سقف‌هایی هستند که با استفاده از دو عنصر ورق‌های فولادی گالوانیزه ذوزنقه‌ای شکل تحتانی و برش گیرها که در این نوع سقف‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد از سایر سقف‌ها متمایز می‌شود

تاریخچه سقف عرشه فولادی

پل مالوین شیمیدان فرانسوی در سال 1742 میلادی برای اولین بار برای کاور کردن آهن روشی را ابداع نمود. او آهن کاور شده را با روش غوطه ور کردن آهن درون روی مذاب تولید نمود. پس از گذشت چند سال و در دهه 1820  یک مهندس معمار به نام هنری پالمر موفق شد که برای اولین بار آهن با پوشش گالوانیزه را کنگره دار نماید . وزن کم ، مقاومت زیاد ، مقاومت در برابر خوردگی ، جابجایی واجرای آسان موجب شده که این مصالح جدید عرشه موج دار فلزی بسیار سریع به مصالحی متداول درصنعت ساختمان کشور هایی نظیر ایالات متحده ، شیلی ، نیوزیلند ، استرالیا و پس از چندی در هندوستان و انگلستان و به دنبال آن در سایر کشورهای اروپایی مبدل گردد.
هنری پالمر برای ساخت سقف های مرکب عرشه فولادی آهن با درصد کربن پائین را بکار می برد که پس از مدتی فولاد نرم جای این آلیاژ را گرفت. گذشت زمان و همینطور تغییرات بسیار و ارتقاء سقف های مرکب عرشه فولادی  موجب شد که به یکی از متداول ترین مصالح ساختمانی جهت اجرای سقف ها مبدل شوند . در اوایل این شکل سقف ها فقط برای قالب درجا برای بتن ریزی سقف های رایج بکار برده می شد . پس از مدتی مهندسین محاسب به این مسئله پی بردند که با بوجود آوردن تدارکات لازم جهت درگیرنمودن کامل بتن و عرشه فولادی ، پس از گیرش و سخت شدن بتن ، از نقش سازه ای این عرشه ها نیز بصورت مرکب  در مرحله بهره برداری استفاده کنند . با افزایش نیاز به سقف های مرکب عرشه فولادی در دهه 1980  شرکت های بزرگی تصمیم گرفتند که در این زمینه به فعالیت بپردازند . درحال حاضر نیز شاهد ترقی این صنعت با سرعت بالا وبا روند صعودی هستیم.

معرفی عرشه فولادی 

منظور از سقف عرشه فولادی مقطع خمشی مختلطی است که از دو عنصر ورق‌های فولادی گالوانیزه ذوزنقه‌ای شکل و برش گیرها (گل میخ ها) ساخته می شود و به همین دلیل است که ازسایرسقف‌ها تمایز یافته است البته سپس با آرماتوربندی و بتن ریزی بر روی این ورق فولادی به اجرای این نوع سقف اقدام می کنند. از قسمت های اصلی سقف‌های کامپوزیت عرشه فولادی بایستی به تیرهای فرعی مورد نیاز در بین تیرهای اصلی سازه توجه نمود. یکی از مقرون به صرفه ترین روش های ساخت سقف برای ساختمان ها سامانه های مرکب دال فولادی – بتنی می باشد این سامانه متشکل شده از مقاطع مختلط دال بتن مسلح بر روی ورق های ذوزنقه ای که به تیرها و شاه تیرهای فولادی وصل می شوند.
این سقف در مقایسه با سقف های متداول در اسکلت های فولادی ساختمان ها دارای وزن کمتری می باشد و سبک تر است.  بکارگیری عرشه های فولادی در سقف های کامپوزیت سرعت اجرا شدن سقف را بطرز خارق العاده ای بالا می برد که در این سرعت هزینه های جاری و تمام شده پروژه های بزرگ را کاهش می دهد. ورق گالوانیزه ذوزنقه ای آجدار به کاربرده شده در این سقف به عنوان قالب بتن ریزی در سقف باقی می ماند وهمراه با بتن به صورت مرکب نقش سازه ای را بر عهده دارد که موجب افزایش دهانه های تیر ریزی تا ۴ متر و بالاتر بدون شمع بندی می شود . بعلاوه با توجه به ضوابط مبحث دهم مقررات ملی ساختمان با استفاده از گل میخ استاندارد ورق به تیر جوش می خورد که استاندارد ترین روش اجرا است .
افزایش سرعت اجرا و حذف مواد و روش های سنتی وقت گیر و هزینه بر از عوامل  صنعتی سازی می باشند .سقف یکی از قسمت های ساختمان می باشد که تاثیر خارق العاده ای در تسریع ساخت ایفا می کند. چنانچه از روش های مدرن در اجرای سقف بهرگیری شود ، پروژه در مدت زمان کم وخیلی مناسبی به اجرا درمی آید . 

سقف عرشه فولادی(متال دك) ویژگی های آن 

سقف عرشه فولادی(متال دك) با ورق های گالوانیزه ذوزنقه ای شکل آجدار که فاقد میلگرد است که نیازبه قالب بندی ندارد. یکی از روش های مدرن اجرای سازه سقف کامپوزیت عرشه فولادی (متال دك) است که در حال حاضر افراد بسیار زیادی در دنیا به آن علاقه دارند و هواداران زیادی دارد. این سقف در مقایسه با سقف های مشابه حدود30 تا 60 درصد وزن کمتری دارد و سرعت اجرای این سقف نزدیک به 12 برابر از سقف های عادی مثل دال بتنی و تیرچه بلوک بیشتر است.
این سقف دارای بتن ریزی با سطح بسیار هموار ویکپارچه ای می باشد که بعد از آن کف سازی و پوکه ریزی لازم نیست وبا سرعت بالا برای عملیات نازک کاری آماده می شود. همانطور که گفته شد این نوع سقف نیازبه قالب بندی که یکی از مشکلات اجرایی ساختمان محسوب می شود ندارد و اجرای سقف را سرعت می بخشد و می توان پس از کامل شدن شبکه های تاسیساتی یه صورت یکجا کل سقف وطبقات را بتن ریزی نمود . ورقه ها بدون جوشکاری و تنها بامیخ های فولادی نصب می شود . 

مراحل اجرا سقف های عرشه فولادی 

سقف های عرشه فولادی در مراحل زیر به اجرا در می آیند.
۱- دپو و انتقال به طبقات : بعد از انتقال ورق های کامپوزیت به کارگاه و دپو در یک فضای کوچک ، توسط نیروی انسانی و بدون اینکه به ماشین آلات نیاز باشد و فقط با استفاده از یک بالابر به ترازهای مختلف طبقات انتقال می یابد .
۲- جا گذاری عرشه های فولادی : این عرشه ها شامل گیره های نر ومادگی می باشند که به سهولت نیروی انسانی نیمه ماهر می توانند آنها را در یکدیگر درگیر کنند و بعد از این مرحله می توان در طبقات به آسانی رفت و آمد نمود وبه شکل قابل توجهی سرعت کاربالا می رود.
۳- نصب میلگرد و گل میخ : برای اتصال عرشه های فولادی برروی تیرها از گل میخ استفاده می کنند و این کار موجب می شود که وزن تیرهای فولادی مصرف شده کاهش یابد.
۴- بتن ریزی : بعد از اینکه میلگردها متصل شدند بتن ریزی انجام می گردد ضخامت کم دال و یکنواختی سطح صفحات باعث می شود هوا به سرعت و آسان تر خارج شود.

اجزاء سقف های عرشه فولادی

سقف کامپوزیت عرشه فولادی از چهار نوع مصالح تشکیل شده اند که از این قرارند:

1- ورق فولادی

2- گل میخ یا برشگیر

3- آرماتور

4- بتن

1-  ورق فولادی : بارز‌ترین مصالح این نوع سقف ورق فولادی است که ازورق فولادی گالوانیزه با ضخامت‌های ۸/۰ تا ۲/۱ میلیمتر برای ساخت آن استفاده می کنند ورق گالوانیزه را به وسیله دستگاه‌ به حالت موجدار شکل می دهند به شکلی که در مقطع ورق حاصل شده هر موج به شکل یک ذوزنقه  می باشد.
2- گل میخ : گل میخها در واقع رابط میان ورق گالوانیزه و بتن محسوب می شوند تا بتوانند از لحاظ سازه ای یکپارچگی عملکرد برشی را تامین کنند و در واقع همان نقش برشگیرها را دارند. اين برش گير ها دارای قطر حداکثر 20 ميليمتر و ارتفاع آنها با توجه به شکل ورق فولادي متغيير می باشد و در آخر کمترین ارتفاعی که گل ميخ بعد از نصب که از بالاي ورق ذوذنقه اي اندازه گيري مي شود نبايد کمتر از 40 ميليمتر باشد. اين گل ميخ ها را دستگاه جوش قوسي الکتريکي خاصي به تير هاي سازه اي جوش میزند. تنها روش استاندارد توليد گل ميخ برشگير ، روش فورج سرد است که ماشين آلات مخصوص و مواد اوليه با آلياژهاي مرغوب در تولید آن نقش دارند. 
3- آرماتور : آرماتوربندی در چهار مورد زیر لازم است اجرا شود که به این شرح می باشند:

1. مقاومت در برابر لنگر منفی در دهانه‌های ممتد و کنسول ها

2 .  بارهای متمرکز یا بازشوها

3 .  آرماتور حرارتی

4 . مقاومت در برابر لنگر مثبت در صورتی که از عملکرد کششی ورق فولادی صرف‌نظر شود.

اگر از میلگردهای آجدار متداول و موجود در بازار برای آرماتور بندی این سقف ها استفاده کنند در مقایسه با دیگر مراحل اجرای این نوع سقف کمی زمان بر می باشد ولی اگر از مش‌های آماده استفاده شود این مرحله از اجرای سقف نیز با سرعت قابل قبولی انجام می گیرد. لازم به ذکر است که این مش‌های آماده بایستی بر اساس استانداردهای مربوطه تولید، حمل و نصب بشوند.
4 –  بتن : مقاومت فشاری بتنی که در این سقف بکار برده می شود به بتن سبک یا بتن معمولی که استفاده می شود بستگی دارد که می‌تواند از ۲۰۰ تا ۳۰۰ کیلوگرم بر سانتی‌متر مربع تغییر می کند که نوع بارگذاری و مشخصات دهانه تعیین  کننده آن است.

مزایای سقف عرشه فولادی

سرعت بالا ؛ سبک بودن ؛ مقرون به صرفه ؛ استاندارد ؛ مدرن بودن ؛ ایمنی بالا
سرعت : اجرای سقف های عرشه فولادی سریعند  به گونه ای که درسریعترین نوع آن ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ متر مربع در یک روز تحویل داده می شود، بیش از ۵۰% زمان اجرای سقف ها را گاهش می دهد، نیاز به شمع گذاری ندارد، نصب آن آسان است ، می توان بتن ریزی چند سقف را همزمان انجام داد همچنین عملیات قالب بندی و باز کردن مجدد را حذف کرده است.
 سبک بودن : حدود ۲۵% از بار مرده سقف را کم می کند ،۱0 تا ۳۰% در فولاد سازه فلزی صرفه جویی می شود ،۴۰ تا ۷۰% مصرف میلگرد سقف را کم می کند ، در مصرف بتن۱۰ تا ۱۵% صرفه جویی می شود همچنین  می توان ورق عرشه فولادی تا ۲۵۰۰ متر مربع در یک تریلر حمل نمود
 صرفه اقتصادی: هزینه اجرای اسکلت را بیش از ۵۰ درصد کاهش می دهد ، سرمایه به سرعت باز می گردد،هزینه های بالاسری نظارت و اجرا کم می شود ، وام صنعتی سازی حداکثری به آن تخصیص می یابد ، هزینه های کارگاهی کاهش می یابد.
استاندارد: بهترین نوع سقف کامپوزیت و قابل طراحی در نرم افزار E tabs،یکپارچگی و صلبیت بیشتر دیافراگم سقف، بکارگیری برشگیرهای استاندارد منطبق بر اصل دهم مقررات ملی ساختمان با سرعت نصب بالا و سهولت اجرا که به جای ناودانی و برشگیرهای سنتی استفاده می شود.
 مدرن بودن : مقاومت کششی بالا عرشه راندمان بالایی دارد ، باتوجه به ضخامت های مختلف قابل انعطاف طراحی می شود ، اصطکاک بتن و ورق فولادی برای فرم خاص عرشه فولادی افزایش می یابد، بکارگیری عایق های صوتی و حرارتی ممکن می شود، زیرنمای زیبا برای پارکینگ های طبقاتی دارد که نیاز به سقف کاذب را از بین می برد ، ارتعاشات سقف کم می شود ،عمر مفید و طولانی دارد.
ایمنی: به عنوان قالب دائمی بکاربرده می شود ، در اولین مرحله اجرا سکوی مناسبی در اختیار دارد، در هنگام زلزله ریزش (آوار) اتفاق نمی افتد، بعلت ماندگاری قالب خطر سقوط تجهیزات از بین می رود.

قیمت سقف عرشه فولادی

قیمت سقف عرشه فولادی را قیمت اجزا تشکیل دهنده به اضافه دستمزد اجرا مشخص می کند که با توجه به اینکه قیمت ورق گالوانیزهدر نوسان است ، قیمت سقف عرشه فولادی نیز به صورت روزانه نوسان دارد و متفاوت است.

تهیه و تنظیم: پرفسور حشمدار فوق دکترای سازه گرایش سازه های غیرخطی دینامیکی
سامانه جامع تحلیل و آنالیز سازه های پیشرفته (نظام مهندسی کل کشور)
کلیه شهروندان ایرانی می توانند در طول شبانه روز(۲۴ ساعت) از طریق واحد پاسخگو آنلاین سامانه جامع تحلیل و آنالیز پیشرفته پاسخ سوالات خود را دریافت نمایند.
09300031400 پاسخگوی تلگرامی و واتس آپ به زبانهای فارسی ، انگلیسی، فرانسه ، عربی، ژاپن

Check Also

اتصالات پرچی در سازه های فولادی

امروزه، متداول‌ترین روش برای اتصال اجزا سازه‌های فولادی به یکدیگر، استفاده از پیچ یا جوش …

One comment

  1. محمدرضا کشوری

    از اینکه متوضعانه اندوخته علمی خود را در اختیار دانشجویان قرار میدهید خاضعانه سپاسگزارم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *