رزین اپوکسی چیست و چه کاربرد هایی دارد؟

رزین اپوکسی یک ماده شیمیایی با خاصیت چسبندگی بالاست که آن را به یک محصول همه کاره و پرکاربرد در بسیاری از صنایع تبدیل کرده است. این محصول در برابر گرما و برخی از مواد شیمیایی مقاوم است و همین موجب شده رزین اپوکسی به محصولی ایده آل بعنوان یک ماده سخت و نگهدارنده تبدیل شود.

این ماده بادوام و مقاوم می تواند با مواد مختلفی از جمله چوب، پارچه، شیشه، چینی یا فلز  ترکیب شده و مورد استفاده قرار بگیرد.

لازم به ذکر است که رزین اپوکسی یک ماده دو جزیی است، یعنی برای اینکه به چسبندگی و مقاومت بالای خود برسد نیاز به یک حلال یا هاردنر  دارد و به تنهایی نمی تواند مورد استفاده قرار بگیرد. بنابراین برای استفاده از این ماده نیاز است بدانید چه مقدار هاردنر باید با آن ترکیب کنید تا نتیجه بهتری از کار خود بگیرید.

حلال رزین اپوکسی چیست؟

همانطور که اشاره شد رزین اپوکسی یک محصول دو جزیی است که بخش A آن را رزین تشکیل داده و بخش B آن را حلال یا هاردنر است که به آن عامل پخت اپوکسی نیز گفته می شود.

عامل پخت، پس از ترکیب شدن با مواد اپوکسی موجود در بخش A یک واکنش شیمیایی نشان می دهد که در نتیجه آن به یک ماده سخت و مستحکم دست می یابیم که در کاربردهایی که در ادامه به آن اشاره می شود مورد استفاده قرار می گیرد. به این واکنش شیمیایی به اصطلاح «پخت» گفته می شود.

برخی از موادی که می توان از آن ها به عنوان هاردنر استفاده کرد شامل پلی آمین ها، آمینو آمین ها یا ترکیبات فنلی می شود. با توجه به اینکه رزین اپوکسی برای چه کاربردی تهیه می شود، نسبت هاردنر به اپوکسی متغیر است. بنابراین نمی توان یک ترکیب و نسبت ثابت برای آن ذکر کرد.

ساخت جواهرات (جواهرات اپوکسی)

امروزه کاربرد رزین اپوکسی در کارهای هنری بسیار به چشم می آید بخصوص ساخت جواهرات که با نام جواهرات اپوکسی شهرت دارند. ساخت جواهرات با رزین اپوکسی با اندکی آموزش و داشتن ابزار مناسب برای هر کسی ممکن است.

بسیاری از افراد با خلاقیت فراوان و استفاده از المان هایی نظیر گل، برگ، اکلیل و هر شیء چشمگیر دیگری به ساخت این جواهرات جذاب و تماشایی می پردازند.

برای ساخت جواهرات اپوکسی نیز باید رزین اپوکسی مناسب با هاردنر مخصوص خود به نسبت متناسبی ترکیب شود. این نسبت معمولا روی بسته بندی هر یک از آن ها ذکر شده اما معمولا برای این کار نسبت یک به یک استفاده می شود یعنی رزین اپوکسی و هاردنر به یک اندازه با هم ترکیب می شوند.

ساخت میز و وسایل چوبی (میز اپوکسی)

وقتی بحث کاربرد رزین اپوکسی در کارهای هنری به میان می آید بدون شک میزهای چوبی طرح دار و زیبایی که با نام میز اپوکسی شهرت دارند یکی از محبوب ترین ها محسوب می شوند.

ترکیب چوب و اپوکسی و رنگ ها و طرح های مختلف موجب شده تنوع خاصی در این نوع میزها ایجاد شود و هنرمندان زیادی با خلاقیت های خود میز و وسایل چوبی خارق العاده ای بسازند.

 اگرچه در گذشته فقط از اپوکسی برای تعمیر وسایل چوبی یا چسباندن دو تکه چوب به هم استفاده می شد اما به مرور زمان این چسبندگی، استحکام و زیبایی دست به دست هم داد تا پدیده ای زیبا با نام میز اپوکسی، که در کشورهای دیگر اغلب با نام میز رودخانه ای یا River Table شناخته شده است، بوجود بیاید.

ساخت این نوع میزها یکی از پردرآمدترین در عین حال سخت ترین کارهای هنری و صنعتی به شمار می رود.

عایق کاری سیستم های الکترونیکی

رزین اپوکسی یک عایق است که نه تنها می تواند از سطوح فلزی در برابر زنگ زدگی محافظت کند بلکه می تواند عایق سیستم های الکترونیکی نیز باشد و از برق گرفتگی یا ایجاد هر نوع اصطحکاک در این سیستم ها جلوگیری کند.

این ماده مقاوم از قطعات الکتریکی در برابر اتصال، گرد و غبار و رطوبت محافظت می کند و همین می تواند از ایجاد هر نوع خطری در این سیستم ها و محیط اطراف آن جلوگیری کند.

پوششدهی کف (کفپوش اپوکسی)

یکی دیگر از کاربردهای رزین اپوکسی که بسیار شهرت پیدا کرده است استفاده از آن بعنوان پوشش کف است که آن را با نام انواع کفپوش اپوکسی می شناسند. کفپوش اپوکسی نوعی کفپوش صنعتی مقاوم و مستحکم است که اغلب در پارکینگ های عمومی، کارخانه ها و هر مکانی که احتمال برخورد مواد خورنده یا اسیدی با کف وجود داشته باشد مورد استفاده قرار می گیرد.

این کفپوش کاملا یکدست و یکپارچه است و عدم وجود هر نوع درزی در آن موجب می شود به یک کفپوش آنتی باکتریال نیز تبدیل شود چرا که جایی برای حضور باکتری یا میکروب باقی نمی گذارد و هر نوع آلودگی ای فقط روی سطح آن قرار گرفته و به راحتی قابل برطرف شدن است.

همین موجب شده کفپوش اپوکسی به یک کفپوش ایده آل برای بیمارستان ها و مراکز بهداشتی نیز تبدیل شود.

ساخت قطعات

رزین اپوکسی در عین استحکام، قابلیت انعطاف پذیری و چسبندگی بالایی دارد. همین موجب شده بتوان از این ماده در ساخت قطعات مختلف، بخصوص قطعاتی که مدت زمان طولانی مورد استفاده قرار می گیرند و نیاز است مقاومت بالا و عایق بندی داشته باشند، استفاده می شود.

برخی از این قطعات در دوچرخه، هواپیما، اسکیت برد و سایر وسایل کاربردی اینچنینی مورد استفاده قرار می گیرند.

کاربرد رزین اپوکسی بعنوان چسب (چسب اپوکسی)

یکی از معمول ترین کاربردهای رزین اپوکسی استفاده از آن بعنوان چسب است. از آنجایی که این ماده قدرت چسبندگی بالایی دارد به طوری که جدا کردن آن بسیار دشوار است، از آن بعنوان یک چسب صنعتی مستحکم در ساخت و ساز بسیاری از قطعات که نیاز به چسبندگی بالایی دارند استفاده می شود.

چسب اپوکسی در تمامی صنایع حتی مصارف خانگی کاربرد دارد. با توجه به ظاهر کاملا بیرنگ و شفافی که دارد در بسیاری از مواقع از این چسب برای برطرف کردن عیب و ایرادات قطعات مختلف استفاده می شود و پس از خشک شدن چسب اثری از آن روی آن قطعه دیده نمیشود و در عین حال استحکام آن نیز بالاتر می رود.

پوشش سطوح فلزی (آستر اپوکسی)

یکی از کاربردهای رزین اپوکسی استفاده از آن بعنوان آستر و لایه محافظ سطوح فلزی است. رزین اپوکسی مقاومت و استحکام بالایی دارد و همین موجب می شود همانند یک عایق بین سطوح فلزی و رنگی که روی آن زده می شود قرار بگیرد بخصوص در شرایطی که ممکن است این سطوح در معرض رطوبت، آب یا دمای خاصی قرار بگیرند و احتمال زنگ زدگی و خوردگی در آن ها بالا برود.

معمولا صنایع کشتیرانی از جمله صنایعی هستند که از رزین اپوکسی به این منظور استفاده می کنند که آن را با نام آستر اپوکسی می شناسند.

تهیه و تنظیم: پرفسور حشمدار فوق دکترای سازه گرایش سازه های غیرخطی دینامیکی
سامانه جامع تحلیل و آنالیز سازه های پیشرفته (نظام مهندسی کل کشور)

Check Also

نصب ستونهای چوبی

پس از اتمام کلاف زیرکار و مشخص نمودن محل دقیق ستونها، الوارهای ستون بوسیله اتصالات …